top of page

בונות מדברות על אנדומטריוזיס




Photo by @jonathanborba, Unsplash

החודש הינו חודש המודעות לאנדומטריוזיס.

לאחרונה קיים שיח רב על הנושא ,עובדה משמחת  כיוון שמודעות וגילוי מוקדם יכולים להקל מאד על המטופלות ולמנוע השלכות עתידיות.

אנדומטריוזיס הינה מחלה כרונית המופיעה בכ-10 אחוזים מהנשים בגיל הפוריות.

מה זה בעצם אנדומיטריוזיס ?

אנדומטריום הינה הרירית העוטפת את החלק הפנימי של חלל הרחם, אנדומטריוזיס קיימים תאים הדומים לרירית הרחם ,מחוץ לחלל הרחם, לדוגמה באגן ובחלל הבטן ,על פני השחלות, החצוצרות, המעי או שלפוחית השתן ולעיתים אף באברים מרוחקים יותר כגון ריאות . התאים מושפעים מהשינויים ההורמונלים בעיקר אסטרוגן הגורם לשגשוג תאי הרירית. בזמן וסת תאי רירית הרחם משגשגים ונושרים החוצה זה בעצם הדימום הווסתי.באנדומטריוזיס מוקדים מחוץ לרחם גם משגשגים ומדממים אך הדם לא יוצא החוצה אלא גורם לדלקת כרונית מקומית המביאה להידבקויות ביו אברי האגן,הצטלקויות וגירוי עצבי שגורם לכאבים. לעיתים יווצרו אנדומטריומות-ציסטות שחלתיות המכילות נוזל שוקולדי (דם ישן שהצטבר)

מה התלונות ?

בעיקר כאבי מחזור, כאבים בעת קיום יחסים (בעקר בית חדירה עמוקה) לעיתים כאבי אגן כרונים המקרינים לגב ובמידה ויש נגעים על שלפוחית ומעי תלונות כגון עצירות ,שלשול ,דימום רקטלי ,כאבים בעת הטלת שתן ודימום בשתן.בחלק מהמקרים עלול. להיות הפרעת פריון בגין הידבקויות המפריעות למעבר בחצוצרה וכן ירידה באיכות הביציות.

כיצד מאבחנים? 

בעיקר על פי תלונות המטופלות,בדיקה גינקולוגית בדיקה גופנית כללית .אולטרסאונד אגן יכול לזהות נגעי אנדומטריוזיס או ציסטות /אנדומטריומות שחלתיות. לעיתים תבוצע הדמיה נוספת כגון ct או mri. אך האבחנה הוודאית היא ע״י לפרוסקופיה -ניתוח זעיר פולשני במהלכו מוכנסת מצלמה לחלל הבטן המאפשרת הדגמת נגעי אנדומטריוזיס ולקיחת ביופסיות לאשש את האבחנה.

מה הסיבה למחלה?

אי אפשר לומר בוודאות ,קיימות מספר תיאוריות וגם קיימת נטיה משפחתית .

מהו הטיפול?

היות ומדובר במחלה כרונית טיפול מקל על התסמינים אך לא ירפא לחלוטין את המחלה. ניתן להתחיל טיפול תרופתי כגון גלולות למניעת הריון .כיוון שגשוג תאי רירית  הרחם תלוי אסטרוגן, גלולות מונעות ביוץ תמנענה את שגשוג התאים .ההמלצה בד״כ  תהיה ליטול גלולות באופן רציף על מנת למנוע דימום ממוקדי האנדומטריוזיס.  ניתן גם לתת גלולות פרוגסטרון בלבד אי להתקין התקן תוך רחמי הורמונלי.

היה גלולות לא עזרו ניתן לתת זריקות הורמונליות המדכאות את הציר ההורמונלי (אך לאורך זמן יש להן תופעות לוואי עקב הדיכוי ההורמונלי הגורמות לתסמינים דמויי תסמיני גיל המעבר,גלי חום ,יובש נרתיקי וכוו) היה ואין הקלה עי טיפול תרופתי או המידה וקיימים ממצאים משמעיתיח כגון אנדומטריומות גדולות או מעורבות מערכת שתן או עיכול יבוצע ניתוח- לפרוסקופיה שמאפשר גם אבחנה מדויקת וגם טיפול על ידי הפרדת הידבקויות והסרת מוקדי אנדומטריוזיס.

שילוב גם עם רפואה אלטרנטיבית ופיזיותרפיה יכולים להקל .


המחלה שכיחה יחסית שמאד פוגעת באיכות חיי האישה, לאחרונה ההתעוררות בשיח סביב הנושא סייעה לנשים רבות .ממליצה לפנות למרפאות ייעודיות לאנדומטריוזיס לקבלת אבחנה וטיפול אופטימלי.


הכותבת: ד״ר רונית אלמוג

רופאת נשים בכירה בי״ח איכילוב,ראש ״איכילוב aid” ,זרוע הסיוע ההומניטרי של ביה״ח.

בשיתוף עמותת Medonna נשים בשביל הבריאות.   http://Medonna.com

bottom of page