top of page

הכּי את המומחית- רו״ח דורין אינטרשטיין על חשבונאות ופיננסים


אנחנו יודעות כמה נושא הפיננסים יכול להיות מבהיל ומעורפל. לכן, בשבוע שעבר ביקשנו מכן לשלוח לנו כל שאלה שיש לכן בנוגע לחשבונאות ופיננסים.

דורין אינטרשטיין, רואת חשבון מצוות בונות כלכלה, ענתה לכן על השאלות:

שאלה: היי, אני עוסק פטור ולא בטוחה מה החובות שלי לביטוח לאומי. בחלק מהמקומות מנכים לי ביטוח לאומי ובחלק לא. רואה החשבון שלי לא אמר לי כלום על תשלומים שוטפים לביטוח לאומי ואני חוששת מחובות. איך מבררים/מסדירים את העניין?

תשובה: ביטוח לאומי מגדיר שלושה תנאים שבמידה ואת עונה על אחד מהם את מוגדרת כעצמאית לצורכי ביטוח לאומי ואז תצטרכי לשלם דמי ביטוח לאומי:

1.  מי שעוסק במשלח ידו 20 שעות בשבוע בממוצע לפחות.

2.  מי שהכנסתו החודשית הממוצעת ממשלח ידו עולה על 50 אחוז מהשכר הממוצע.

3.   מי שעוסק במשלח ידו 12 שעות בשבוע, והכנסתו עולה על 15 אחוז מהשכר הממוצע.

עצמאי אשר אינו עונה לאחד מהתנאים הנ"ל הינו עצמאי שאינו עונה להגדרת עצמאי לצורכי ביטוח לאומי  ולענין חובת התשלום והזכאות לקצבאות יחשב כבעל הכנסה שלא מעבודה. במידה והכנסתך שלא מעבודה קטנה מ25% מהשכר הממוצע במשק תהיה פטור בגין הכנסה זו מדמי ביטוח לאומי. השכר הממוצע הינו בסך של 12,536 ש"ח (מעודכן ל1.2024 ) 25%)  משכר ממוצע הינו סך של 3,134 ₪)

לעניין שאלתך , יש צורך להתייעץ עם הרו"ח המלווה את העסק שלך ולאמת מול ביטוח לאומי האם את פטורה מתשלום דמי ביטוח לאומי .

 

שאלה: עוסקת פטורה בהעברת סדנאות יצירה לילדים וקשישים בעיקר ונדרשתי להחזיר מענק חרבות ברזל,מה עושים? המלחמה פגעה מאד בעסק הקטן שלי. קיבלתי מענק במסלול "הוצאות מזכות" רק עבור נובמבר -דצמבר (בגלל שבאוקטובר נכנס באיחור שוטף +30 מפעילויות אוגוסט 2023). עכשיו קיבלתי מייל שדורשים שאחזיר את המענק כשכבר השתמשתי בו לצורך פיתוח העסק. מה יעזור למנוע את החזרת המענק כי פשוט אין לי יכולת (גם פיננסית) להחזיר אותו? הכנסות העסק מאד נפגעו בעקבות ביטול הכנסות בגלל המלחמה.


תשובה: לרשות המיסים יש סמכות רחבה בעניין זה. בהתאם לתקנות, מנהל רשות המיסים רשאי לתקן את קביעתו למתן פיצויים תוך ארבע שנים מיום שניתנו, אם נתגלו עובדות חדשות או אם מצא כי נפלה טעות בהחלטתו.

במסגרת ההוראות נאמר גם כי במקרה בו שולמו לניזוק פיצויים, לרבות מקדמות, בסכום העולה על סכום הפיצויים שהוא זכאי לו בהתאם לחוק - יחזיר הניזוק את הסכום שקיבל ביתר בתוך 90 יום מדרישת ההחזר ובתוספת הפרשי ריבית והצמדה. כמובן שהיחס לתשלום ביתר שלא הוחזר כולל הפרשי הריבית וההצמדה יהיה כאילו היה חוב מס.

בדומה לדרישות ההחזרים של מענקי הקורונה , גם על החלטת מנהל לדרישה להשבת הפיצוי ניתן לערער לוועדת ערר.

 

שאלה:אני מעוניינת להתחיל להשקיע בשוק ההון רציתי להבין האם האם הכסף המושקע משפיע מבחינה חשבונאית על העסק בהקשר של הוצאות והכנסות? מה זה אומר לגביי הדיווח למס הכנסה?

האם זה קשור למדרגות מס או כל אדם שמשקיע בשוק ההון ישלם מס קבוע?

ובכלל אם יש לך המלצה על בית השקעות ומה דעתך על הפיכת קרן הפנסיה למסלול    מנייתי?


תשובה: השקעות בשוק ההון יכולות להשפיע מבחינה חשבונאית על העסק בהקשר של הוצאות והכנסות. כאשר אדם משקיע בשוק ההון, יש לו רווחים או הפסדים מההשקעה. תשלום המס נגזר מאותם רווחים חד פעמיים אותם קיבל המשקיע בהשקעה הונית. שיעורי המס על רווחי הון בישראל נעים בין 15% ל-25%, בהתאם לסוג הנכס שממנו נוצר הרווח.

בנוגע להמלצות על בתי השקעות, כאשר את מחפשת בית השקעות, כדאי להתחיל בהגדרת טווח ההשקעה ולקבוע את רמת הסיכון הרצויה. כל בית השקעות מציע מגוון של מכשירי השקעה, כמו מניות, אג"ח צמוד ממשלתי או קונצרני, קרנות נאמנות, תעודות סל, אופציות ועוד. כדאי להתייעץ עם מומחה כדי לבחור את המכשירים המתאימים לך. כמו כן, כדאי לבחון את ההכנסות וההוצאות שלך ולהתאים את ההשקעה למציאות הכלכלית שלך.

בנוגע להפיכת קרן הפנסיה למסלול מנייתי, כדאי להתייעץ עם מומחה כדי להבין את ההשלכות הכלכליות והמיסויות של המעבר למסלול מנייתי.



 רוצה לשמוע עוד? עקבי אחרינו בבונות כלכלה -> https://www.instagram.com/bonot_economy/  הצטרפי לקהילת הווצאפ שלנו -> https://chat.whatsapp.com/LNCXEWcl83L7yf49jUVkXf

 

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page